Uroki jesieni

Zgodnie z tradycją Katolickiego Klubu Turystycznego Wędrowiec w październikową sobotę wyjechaliśmy podziwiać Bieszczady w jesiennej odsłonie. Hasłem tego wyjazdu był jeden z bardziej znanych szczytów: Rabia Skała. Pełny autobus i doskonały nastrój uczestników wyprawy wskazywały, że była to kolejna dobra decyzja i cel możliwy do osiągnięcia. Z samego rana, przy wychodzeniu z domów, uderzyły nas podmuchy ciepłego powietrza, niezwykłego o tej porze roku i budzącego szczere zdziwienie po ostatnich zimnych dniach i mroźnych nocach. Taka ciepła i słoneczna pogoda, nietypowa jak na tę porę roku, utrzymywała się przez cały dzień, dodając dodatkowych wrażeń i uroku naszemu wyjazdowi.

Po dojechaniu na miejsce, gdzie zaczynał się szlak w kierunku Rabiej Skały, nawiedziliśmy kościół pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego w Wetlinie, którym opiekują się Ojcowie Bernardyni. Czytania w czasie Mszy św. oraz nauka, a w szczególności refren Psalmu, nawiązywały do tego wezwania: Bóg zawsze pamięta o człowieku i danej mu obietnicy. Zawsze daje mu szansę powrotu. Wystarczy uwierzyć, nawet wbrew nadziei, bo wypełnienie obietnicy Pana, to nie ścisłe i faryzejskie przestrzeganie prawa, ale usprawiedliwienie wynikające z naszego żalu za błędy i miłosierdzia Boga. Dobrze wykorzystajmy każdą daną nam szansę.

Przed wyjściem na szlak szybko przygotowaliśmy się i żwawo ruszyliśmy, bo zapowiadał się niezbyt pogodny dzień i należało się pospieszyć aby przejść jak najdłuższy odcinek przed spodziewanym deszczem. Mroczne niebo sprawiało, że nie liczyliśmy także na szczególnie spektakularne i dalekie widoki. Wyjście na Jawornik, a potem wspinaczka na Rabią Skałę, która przywitała nas przecudną tęczą poprzedzoną kilkoma kroplami deszczu. Na tym wręcz kultowym szczycie, zaliczanym do Korony Bieszczadów, godnie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia i uhonorowaliśmy najwytrwalszych Wędrowców. Była to odznaka Srebrnego Wędrowca, dla jednego z najstarszych uczestników naszych wypraw oraz Złoty Wędrowiec dla Moniki – jednej z osób dokumentujących nasze dokonania.

Z Rabiej Skały poszliśmy przez Płaszę na Okrąglik. Rozochoceni pogodą i dotychczasowymi dokonaniami zdecydowaliśmy o zmianie trasy i przejściu przez kolejny szczyt zaliczany do Korony Bieszczadów – o nazwie Jasło. Oprócz możliwości zdobycia odznaki, odkryta przestrzeń pozwalała tam na dalsze podziwianie Bieszczadów w jesiennej szacie. Z Jasła zeszliśmy do miejscowości Przysłup, gdzie czekał na nas autobus.

Poprzedzające nasz wyjazd przymrozki pięknie wybarwiły liście drzew, a pełny słońca dzień dodał im blasku. Wiatr rozgonił jesienne mgły i można było podziwiać Bieszczadzkie panoramy w pełnej krasie. Pokryte lasami wzniesienia w ciepłych barwach, prezentowały się jakby wyszły spod pędzla impresjonistów. Wyrastające powyżej złote połoniny, widoczne w czasie wędrówki spomiędzy pni drzew, dawały przedsmak tego, co można będzie zobaczyć na otwartej przestrzeni. Odkryte szczyty Płaszy i Jasła zapewniły widoki na wszystkie strony. Można było w pełni nasycić się złotą, polską jesienią i jej wszystkimi walorami.

Wracając do domu zatrzymaliśmy się w Lesku w Słodkim Domku, skutecznie uzupełniając kalorie utracone w czasie wędrówki. W ten sposób wyprawa z 21 października 2023 r. przeszła do historii.

Kolejny wyjazd to kontynuacja zdobywania odznaki Małego Szlaku Beskidzkiego. Nagroda za przejście wszystkich odcinków należy się tylko wytrwałym. Słomiany zapał i porywy są charakterystyczne dla wielu Polaków, ale nieugiętość i konsekwencja już niekoniecznie są naszymi narodowymi cechami. Czy Klubowicze wbrew tej obiegowej opinii potrafią osiągać zamierzone cele?

Zobaczymy ilu takich wytrwałych Wędrowców będzie.

Do zobaczenia na Małym Szlaku Beskidzkim.