Na dobry początek

Po karnawałowym spotkaniu w siedzibie Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, wielbiciele zimowych spacerów, zrzeszeni w Katolickim Klubie Turystycznym Wędrowiec, wyruszyli na pierwszą wyprawę zorganizowaną w roku 2023. Piękna słoneczna pogoda powitała nas w sobotni poranek 14 stycznia w Mogilnie.

Rozpoczęliśmy dzień Mszą świętą w parafii Św. Marcina. Wsłuchując się w słowa Ewangelii poznaliśmy lepiej Bożą logikę. Jezus nie przyszedł do tych, którzy są bezgrzeszni, albo którym się wydaje, że takimi są. Przyszedł, aby uleczyć tych, którzy „się źle mają”. Trzeba jedynie, a może aż, przyjść, usiąść i posilać się przy Jego stole, wsłuchać się w Jego słowa i powierzyć Jemu swoje życie.

Kościół w Mogilnie jest położony na stoku wzniesienia, z którego rozpościerają się wspaniałe panoramy. Krystalicznie czyste powietrze zapewniało bardzo dobrą widoczność, możliwość podziwiania wszystkich okolicznych gór, a także tych dalszych, co do których już nie było pewności, czy to widok pokrytych śniegiem wzniesień, czy może tylko niezwykłe kształty chmur. Bryła kościoła jest nowoczesna, ale nie dziwaczna, Dobrze wpisuje się w charakter tego terenu. W wystroju kościoła zwróciła naszą uwagę niezwykła droga krzyżowa. Na przedstawieniach kolejnych stacji każdy mógł odnaleźć siebie i ludzi którzy są obok nas.

Obok nowego kościoła znajduje się stara, drewniana świątynia, której wnętrze zostało ozdobione z ogromnym pietyzmem. Koronkowe rzeźbienia nie tylko świadczą o kunszcie naszych przodków, ale przede wszystkim o randze jaką chcieli nadać temu miejscu.

Po krótkim przygotowaniu się wyruszyliśmy na pieszą część naszej wyprawy. Trasa wiodła przez Góry Grybowskie, jedno z pasm Beskidu Niskiego. Przeszliśmy z Mogilna w kierunku Paszyna, skrajem rezerwatu „Cisy w Mogilnie”, gdzie była okazja do przypomnienia, że ochrona przyrody to polska specjalność już od czasów króla Władysława Jagiełły, który objął ochroną to drzewo w roku 1423 na mocy statutu warckiego. Kolejny etap trasy także służył przypomnieniu sobie o naszym rodowodzie i narodowej dumie. Przy szlaku, którym wspinaliśmy się przy Jodłową Górę był szereg tablic informacyjnych z hasłem: „O Orła białego i koronę dla niego”. Zamieszczone na nich informacje przedstawiały historię barw narodowych i godła Polski, a także tych, którzy w minionych latach walczyli o polskość i naszą tradycję. Przy trasie był także pomnik żołnierzy wyklętych, krzyż leśny oraz kaplica na Rosochatce. Dla starszych uczestników wyprawy było to przypomnienie, a dla młodszych prawdziwa lekcja historii.

Następnie, po przejściu przez odcinek wiodący po asfaltowych drogach, był czas na wypoczynek przed wejściem do lasu i wspinaniem się na Jaworze. Wspaniała słoneczna pogoda zapewniała cudne widoki na wzniesienia, przez które przeszliśmy i położoną w dole miejscowość Ptaszkowa.

Na Jaworzu czekała na nas wieża widokowa. Piękne panoramy były już nieco zasnute przez wieczorne mgły, co tylko dodawało im uroku. Schodziliśmy do autobusu w kierunku Grybowa, podziwiając po drodze pięknie oświetloną i ozdobioną Kaplicę na Podjaworzu. Tereny te były nam już znane z poprzednich wypraw.

Żegnało nas rozgwieżdżone niebo, jakiego próżno szukać w Rzeszowie. Z sukcesem szukaliśmy na nim charakterystycznych gwiazd, planet i konstelacji.

W czasie powrotu autobusem do domu mieliśmy czas na omówienie spraw związanych z bieżącą działalnością Klubu, a przede wszystkim planów wyjazdowych, książeczek, naszych wydawnictw i odznak.

Zachęceni tak dobrze rozpoczętym nowym rokiem, zapraszamy na kolejny wyjazd, już 18 lutego 2023 r., zdobywać dwa Łopienie.