Ukoronowani

W adwentową sobotę, 10 grudnia 2022 r., uczestnicy wyprawy zorganizowanej przez Katolicki Klub Turystyczny „Wędrowiec” wyruszyli zgodnie z planem, zdobywać Koronę Ustrzyckich Gór. Chociaż prognozy pogody nie były obiecujące i wystraszyły bardziej lękliwych, to prawdziwi Wędrowcy stawili się w komplecie.

W czasie jazdy autobusem z nadzieją spoglądaliśmy na szarość poranka starając się dostrzec przebłyski słońca. Na próżno. Tym razem przewidywania synoptyków sprawdziły się w pełni. Cały czas padało, siąpiło, mżyło lub wszechobecna mgła otulała świat swoim woalem. Nie trzeba było stosować żadnych specjalnych preparatów, aby nie tylko nasze twarze zostały doskonale nawilżone.

W ten dżdżysty dzień ciepło powitał nas kościół pod wezwaniem św. Józefa Robotnika w Ustrzykach Dolnych. Szczególne podziękowania należą się dla Siostry Serafitki, która cierpliwie na nas czekała i pełniła posługę w czasie Mszy świętej, a także była pomocą przez cały czas naszego nawiedzenia tej świątyni.

Nawiązując do czytań Ojciec Duchowny w trakcie homilii wskazał na szczególne znaczenie wiary, która jest najważniejsza. Z niej wypływa posłuszeństwo Bogu i w niej ma swoje źródło Jego błogosławieństwo. Wiara powinna się wyrażać w naszych uczynkach, co przypomniała nam antyfona na komunię w słowach z Apokalipsy: „oto przyjdę wkrótce, a zapłatę mam ze sobą, aby każdemu oddać według jego uczynków”.

Starając się pogodzić z zamysłem Pana na ten dzień i Jego planami względem nas, wyruszyliśmy na trasę, na której wszechobecne było błotko. Jedynie gdzieniegdzie, na najwyżej położonych odcinkach trasy, szlak pokrywały cienkie płaty rozmokniętego śniegu. Wytrwale wędrując zdobyliśmy kolejny ze szczytów do Korony Ustrzyckich Gór – Gromadzyń, skąd zeszliśmy w dół, a raczej ześlizgnęliśmy się po błocku, do miejscowości Równia.

Na odpoczynek wybraliśmy miejsce przy pięknej zabytkowej cerkwi bojkowskiej w Równi, wykorzystując soboty tak, jak nasi przodkowie. Suche ławki sprzyjały wysłuchaniu informacji naszego przewodnika – Reni – o tym ciekawym obiekcie, z charakterystycznymi kopułami. Pod wiatą przy budynku OSP w Równi przyznaliśmy najwytrwalszym bywalcom naszych wypraw odznaki Wędrowca i Wędrowniczka. Przyjemności związane z imprezowaniem z tej okazji połączyliśmy z kolejną porcją błotka, wspinając się na Holicę, ostatni ze szczytów zaliczonych do Korony Ustrzyckich Gór.

W ten sposób, wędrując razem w listopadzie i w grudniu 2022 r., zdobyliśmy pięć głównych szczytów gór Sanocko-Turczańskich w rejonie Ustrzyk Dolnych i osiągnęliśmy główny cel tych dwóch kolejnych wypraw – certyfikat Korony Ustrzyckich Gór.

Przy wiacie pod Holicą spotkaliśmy grupę podobnych do nas pasjonatów wędrowania w każdą pogodę z Oddziału PTTK w Jaśle. Po wymianie uprzejmości i zrobieniu pamiątkowych fotografii był czas na posiłek i podjęcie decyzji co do dalszej trasy: podejścia na kolejne wzniesienie lub zejścia do Ustianowej Górnej. Każdy wybrał tą opcję, która w jego ocenie była optymalna. Wędrując do Ustrzyk Dolnych przez Małego Króla zrealizowaliśmy w pełni program wyjazdu. Schodząc tylko w dół, było więcej czasu na zwiedzanie drewnianej cerkwi w Ustianowej Górnej i murowanej kaplicy grobowej dawnych właścicieli tej miejscowości. Dodatkowo w dolinach było nieco mniej mgły i prawie przestało padać, więc można było ze spokojem kontemplować uroki tego terenu i napawać się urodą zabytków.

W drodze powrotnej do domu omawialiśmy sprawy Klubowe, a w szczególności najbliższe plany, nie tylko wyjazdowe, ale także związane ze świętowaniem karnawału w gościnnych progach Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Rzeszowie.

Zapraszamy na prawie balowe spotkanie Noworoczne już 12 stycznia 2023 r. o godzinie 19-tej w sali Oddziału PTTK w Rzeszowie przy ul. Matejki 2, a potem na kolejną wyprawę górską, na Rosochatkę, na skraju Beskidu Niskiego w grupie Gór Grybowskich – planowaną na 14 stycznia 2023 r.